Agenda

Dez Mona
02---DezMona-ORIGIN-BAND-MousLamrabat-hires.png
Zaterdag, 10 Oktober 2015, 14:30 - 15:30
Miniconcert
Toen Gregory Frateur en Nicolas Rombouts elkaar voor het eerst ontmoetten, ontdekten beide Antwerpenaars al gauw dat ze samen een bijzondere muzikale energie genereren. Hun eerste concert zou niet lang op zich laten wachten. Al meteen na dat eerste optreden, komt accordeonist Roel Van Camp (DAAU) aansluiten in het repetitiekot. Stem, bas, accordeon: de basisklank van Dez Mona zit onmiddellijk en onlosmakelijk vervlochten als een DNA-streng.

Met Origin keert Dez Mona vandaag -twaalf jaar en zes albums later- terug naar die oorsprong, essentie en identiteit.
Tegelijk is Dez Mona klaar met het avant-gardistisch zoeken en tasten van de beginjaren: “Ten tijde van Pursued Sinners (2005) waren we angry young men, die heel erg de nood voelden om onze eigen stem te vinden en te laten klinken, dat leidde hier en daar tot nogal hermetische muzikale experimenten, dat zijn we nu wel enigszins ontgroeid.”, aldus Nicolas Rombouts.
Gregory Frateur: ‘Moments Of Dejection Or Despondency (2007) is dan weer eerder een erg emotionele plaat geworden, op het theatrale af...’
Bij Hilfe Kommt (2009) voel je voor het eerst dat er zich een zekere rust installeert. Hilfe Kommt is eveneens een donkere plaat, maar de kwaadheid is weg. Ze is gevarieerder en warmer van kleur, met voor het eerst backings wat tot een soulful geheel leidde.’ Sága (2011) was een barokke uitstap die met geen van de andere platen te vergelijken valt. De unieke poëtische klank die we daar produceerden, is natuurlijk ook gekleurd door de samenwerking met B.O.X. (Baroque Orchestration X) onder leiding van Pieter Theuns. A Gentleman’s Agreement (2012) was de meest toegankelijke plaat tot op heden. ‘Ik durf zelfs zeggen: Dez Mona werd daar pop, pop/rock zo je wil, en daar is niks mis mee.’, zo stelt Nicolas Rombouts.
‘In Origin (2015) is de kwaadheid van de beginjaren grotendeels ingeruild door ervaring en vakmanschap. Dez Mona kiest anno 2015 voor de dansbare groove.’ Nicolas Rombouts: ‘In deze plaat kan ik weer vrijelijk flirten met een aantal jeugdliefdes: old school hiphop-invloeden, vleugje RnB, in Origin mag de eighties sound weer komen bovendrijven.’

Gregory Frateur: ‘Na A Gentleman’s Agreement zijn Nicolas en ik weer vaak als duo gaan optreden en hebben we veel van onze oude nummers opnieuw gespeeld. De sound van Dez Mona zal wel altijd eclectisch blijven, maar Nicolas en ik voelen dat de energie van de beginjaren helemaal terug is, en dat voelt fantastisch.’

Doorheen deze albums en jaren is Dez Mona complex gegroeid tot wat de band nu is en verrijkt met drummer Steven Cassiers, multi-instrumentalist Tijs Delbeke en gitarist Sjoerd Bruil.

Om het oorspronkelijke werkproces van de beginjaren te vrijwaren van al te veel andere invloeden vanuit de band, besluiten Nicolas Rombouts en Gregory Frateur Origin weer zuiver als duo te schrijven. Zo maken ze al in juni 2013 de eerste opnames voor de nieuwe songs, waar de andere muzikanten pas in mei 2014 worden betrokken in het maakproces van dit album. Waar in A Gentleman’s Agreement de vuige gitaarklanken een duidelijke stem kregen, bepaalt Roel Van Camps accordeon weer de hoofdklank van Origin. Gregory Frateur zingt bovendien alle backing vocals zelf in, een keuze die de zin om puur bij het oorspronkelijk DNA van de groep te blijven opnieuw benadrukt.

Nieuw voor de band is dat Origin bijna volledig in overdub in de opnamestudio van Nicolas is opgenomen. Daarnaast zijn sommige partijen bewaard gebleven uit een eerdere groepsretraite in een Franse chateau in mei 2014. Deze werkwijze gaf Nicolas en Gregory de mogelijkheid om elke partij van elke song te vormen en te editen zodat de transparantie en impact ervan -twee sleutelwoorden bij het maken van Origin- het best tot hun recht konden komen. Op die manier is Origin naast een terugkeren naar de basis ook een stap vooruit in de modus operandi van de band. In de eigen studio kon er veel meer geëxperimenteerd en gezocht worden en kregen de songs meer tijd en ruimte om te groeien en het arrangement mee te krijgen dat Nicolas en Gregory voor ogen hadden. Hierdoor is de sound van de drums bijvoorbeeld een samengaan geworden van de live sound van Steven Cassiers en gemanipuleerde electronica die nadien is toegevoegd en vice versa.



Gebruik van cookies

Door deze website te bezoeken zonder je browserinstellingen te wijzigen, verklaar je je akkoord met het gebruik van cookies of vergelijkbare technologieën die worden gebruikt voor het aanpassen van de diensten en aanbiedingen aan je interesses en voor het beveiligen van de transacties op onze website. Voor meer informatie of om je instellingen te beheren of te wijzigen.