Agenda

Maaike Ouboter
maaike.png
Zaterdag, 19 Mei 2018, 14:30 - 15:30
Miniconcert

Albumvoorstelling - Vanaf nu is het van jou

Vanaf nu is het van jou’ is het tweede album van Maaike Ouboter (1992). Het album dat ze maakte na ‘Dat ik je mis’. Na haar debuut ‘En hoe het dan ook weer dag wordt’ uit 2015. Na de clubtour, de theatertours, de festivals.
Na het moment waarop ze op een maandagochtend wakker werd en dacht: en nu?

‘Het is te sterk om te zeggen: het was op’, zegt Maaike. ‘Ik heb tijdens de tours wel geschreven aan nieuwe liedjes, maar het was goed om weer de tijd te hebben om na te denken. Om nieuwe inspiratie op te doen.’ Zoals Maaike rustig aan haar debuut schaafde na het overweldigde succes van ‘Dat ik je mis’ (negen miljoen streams op Spotify, 20 miljoen views op YouTube), zo nam ze nu weer de tijd.
‘Mijn hobby is mensen ontmoeten. Want, en dat is mijn diepste overtuiging, er bestaan geen saaie mensen. Iedereen heeft een verhaal. Ik ben benieuwd naar die verhalen, en wat ze met mij doen. Op mijn eerste album staan liedjes over verhoudingen en relaties, in alle vormen. Mijn perspectief op die relaties, mijn reflectie.

‘In plaats van het grote park bij mijn huis in te lopen en wildvreemden aan te spreken, in de hoop dat ze hun verhaal wilden delen, bedacht ik iets anders. Ik heb een lijst gemaakt van mensen die een blijvende indruk op mij hebben gemaakt. Die me opgestuwd hebben, die me intrigeerden. Familie, collega muzikanten, vrienden van vrienden. Ik vroeg hen: wie is jou bijgebleven, wie heeft jou geïnspireerd, je leven of je gedachten beïnvloed? En vervolgens vroeg ik: wil je hen vragen of ik langs mag komen, om naar ze te luisteren, met ze te praten?’. Haar aanpak zou je journalistiek kunnen noemen (Maaike wilde vroeger journalist worden), en misschien zelfs wel literair. Haar plaat is een bundeling korte verhalen geworden. Een verzameling verhalen van anderen waar over ze haar gedachten heeft laten gaan. Die haar aan het denken hebben gezet. Die haar hebben geraakt. En waarvan ze een liedje heeft gemaakt.


Ze is drie maanden lang kris-kras Europa en Israël en Palestina doorgereisd. Ze logeerde bij een straatclown in Barcelona. Bij een opera-regisseur in Hongarije, met wie een road-trip naar Wenen maakte. ‘Maar die me eerst drie dagen moest verplegen omdat ik een flinke griep had’. Ze zat op de bank bij een Soedanese vluchteling in Tel Aviv. Bij een Duitse krimi-schrijver. Ging langs bij een Noorse anarchiste. Geen bekende mensen, hun namen zijn niet belangrijk. Niemand wist wie Maaike was, wat ze had gedaan. De een vond het geen probleem om een volslagen onbekende in huis te hebben, de ander wilde eerst even aftasten bij koffie in het café. Maar bij allemaal brak het ijs, en gingen ze praten. Over zichzelf. Over familie. Over relaties. Over dingen waar ze spijt van hadden. Over afslagen die ze wel, en niet hadden moeten nemen.

Net als bij haar eerste plaat, was het overkoepelende thema altijd: relaties, verhoudingen. ‘Het ongemak wat je voelt als je bij een dementerend familielid langs gaat, daar gaat ‘Niet’ over. Dat gevoel herkende ik wel. Net als het verhaal over het gevoel iemand zo erg te missen, dat je haar weer ziet. Of denkt te zien. Ik heb hele verhalen, soms een paar zinnen opgeschreven. ‘Want wat je telt, wordt vanzelf meer waard’, bijvoorbeeld. Daar is ‘Overaftelbaar’ uit voortgekomen.’

Alles wat Maaike hoorde, heeft ze verwerkt, herschikt, zich eigen gemaakt. Ze schreef hele verhalen in haar notitieblok, soms een paar zinnen. Haar liedteksten zijn reacties op wat ze hoorde. Samon, de Soedanese vluchteling, vertelde haar een hartverscheurend verhaal, en vroeg haar hem niet te troosten. ‘Dat wilde ik natuurlijk wel. Die neiging, om je eigen emoties weg te wrijven, daar moest de tekst over gaan.’ Zoals ‘Dat ik je mis’ voor Maaike’s gevoel nu van iedereen is er troost uit put, zo zijn de verhalen die ze tijdens haar reizen hoorde, ook van haar geworden. En geeft ze die vervolgens weer door.
Er bestaan geen oninteressante mensen, vindt Maaike. ‘En ik weet nu: het komt niet altijd goed. Dat hoeft ook niet.’

De plaat is geproduceerd door Dries Bijlsma, de muzikale rechterhand van rapper Typhoon. ‘Hij kan heel goed verhalen ondersteunen door muziek’, zegt Maaike. ‘Hij heeft me technisch uitgedaagd, heeft andere muzikanten om ideeën gevraagd. En hij durfde me de plaat opnieuw te laten inzingen. Hij zei: ik geloof je nu niet. Het is mooi, maar ik wil mee het verhaal in. En hij had gelijk. Ik moest weer terug naar wat ik voelde toen ik de verhalen hoorde. En toen was het wel goed.’
Er komt weer een tour. Er komen weer festivals. Het theater is al geboekt. En nu is er de plaat. Luister. Voel. Vind er wat van. Tel mee, desnoods

Concert Maaike Ouboter in België:
- 29/11/2018 De Roma, Antwerpen: Info & Tickets